Oto one:
→ Dlaczego chce nawiązać współpracę właśnie z tą firmą i czego od niej oczekuje?
→ Jak miałaby wyglądać ta współpraca?
→ Co mogę zaoferować w zamian?
→ Jakie odniosę korzyści z tej współpracy?
Po udzieleniu samemu sobie odpowiedzi na powyższe pytania, na pewno łatwiej będzie znaleźć odpowiedniego partnera biznesowego, z którym współpraca będzie mogła zaowocować w szybszy i efektywniejszy rozwój firmy.
Gdzie szukać współpracy?
Okazuje się, że to właśnie Internet jest najlepszym miejscem do znalezienie przedsiębiorcy, z którym można nawiązać współpracę. Według najnowszych badań jednej z firm, okazuje się, że Internet jest nie tylko codziennym narzędziem pracy, ale także źródłem wielu interesujących informacji, które można wykorzystać. W Internecie warto co jakiś czas przeglądać strony internetowe firm, których obszar działania obejmuje także Twoją działalność, śledzić terminy organizowanych konferencji, spotkań oraz seminariów. Prócz tego wiele informacji można także znaleźć w artykułach zamieszczonych zarówno w prasie, jak i portalach internetowych, które dotyczą zaangażowania społecznego firm.
Co dalej po nawiązaniu znajomości?
To, że na jednej z konferencji nawiązałeś znajomość z przedstawicielem firmy, która mogłaby być Twoim partnerem biznesowym, nie oznacza, że na tym powinieneś poprzestać. W następnej kolejności, Twoim obowiązkiem jest przesłanie do tej firmy oferty współpracy, która powinna składać się z trzech podstawowych części, a więc:
→ pismo wprowadzające, które będzie stanowiło zaproszenie do współpracy przy realizowanym projekcie, a w którym zawarte zostaną wszelkie informacje o naszej firmie i oczekiwania wobec przyszłego partnera biznesowego,
→ krótki materiał promujący naszą organizację, a więc może to być ulotka, broszura itp., w których zawarte zostaną informacje promujące firmę jako profesjonalnego i rzetelnego przedsiębiorcę,
→ informację o realizowanym projekcie i założeniach współpracy w ramach tego projektu.
Gdzie wysłać przygotowaną ofertę?
Najlepiej byłoby, gdyby w firmie, do której kierujesz ofertę współpracy, istniało stanowisko CSR managera lub coś w tym kierunku, bo to właśnie te osoby zajmują się przyjmowaniem i rozpatrywaniem różnego rodzaju ofert biznesowych. Natomiast jeśli takie stanowisko nie istnieje, wówczas zadanie te są powierzone pracownikowi działu PR lub marketingu.
Jednak aby nie popełnić gafy, skreślając od razu swoją ofertę na wyrzucenie do kosza, najlepiej przed wysłaniem odwiedzić stronę internetową danej firmy i tam zorientować się, gdzie należy wysyłać oferty współpracy.
Po wysłaniu najlepiej jest zadzwonić do adresata i upewnić się, czy Twoja wiadomość dotarła, próbując się jednocześnie umówić na spotkanie w celu omówienia szczegółów, z których także złożona jest oferta.
Kilka drobnych detali...
Z racji tego, że w świecie przedsiębiorców istnieją różne firmy, którymi kierują różne osobowości ludzi, lepiej niekiedy dmuchać na zimne i zamiast luźnego stroju, założyć ten bardziej elegancji i stosowny, nie spóźnić się, a wszelkie dokumenty i materiały estetycznie zapakować w firmową teczkę.
Warto także przez rozmową zaznajomić się z dotychczasową działalnością rozmówcy, aby móc zabłysnąć i podkreślić, że wspólne działanie obu firm będzie mogło przynieść duże korzyści zarówno dla Ciebie, jak i Twojego kontrahenta.
Nawiązując współpracę, trzeba pamiętać o tym, aby dokładnie określić zasady działań i ich harmonogram, podział zadań pomiędzy firmy, a także sposób komunikacji.

Twoje działania o nawiązaniu współpracy z konkretnym przedsiębiorcą przebiegły pozytywnie? Należą Ci się ogromne brawa, ale nie możesz osiąść na laurach, ponieważ teraz Twoim zadaniem będzie rzetelne i porządne realizowanie przyjętych ustaleń.