Jednym
z kluczowych zadań, z którymi musi zmierzyć się przedsiębiorca
zaczynający swoją działalność gospodarczą. Jest to nie tyle
obowiązkowe, co pomocne, gdyż pozwala zanalizować i wykryć słabe
i silne strony, a także szanse i ewentualne zagrożenia zakładanej
firmy.
Nazwa
analizy, o której mowa jest związana z pierwszymi literami słów
przewodnich (ich nazwy pochodzą z języka angielskiego). Dlatego
teraz przyjrzymy się im bliżej. Tym sposobem:
→ S
– pochodzi od słowa STRENGTH – oznacza mocne strony firmy, które
poprawnie wykorzystane będą sprzyjać szybkiemu rozwojowi
przedsiębiorstwa i wyróżnieniu jej w odniesieniu do konkurencji.
→ W
– pochodzi od słowa WEAKNESSES – oznacza słabe strony, które
należy wyeliminować lub zahamować ich oddziaływanie na rozwój
przedsiębiorstwa.
→ O
– pochodzi od słowa OPPORTUNITIES – oznacza szanse, które
dobrze wykorzystane będą znacząco wpływały na rozwój firmy.
→ T
– pochodzi od słowa THREATS – oznacza czynniki będące
zagrożeniem dla poprawnego i rozwojowego funkcjonowania organizacji.
Jak
przygotować poprawną analizę SWOT?
Jak
zapewne wiesz, jest to przeanalizowanie i dokładne zrozumienie
zarówno mocnych, jak i słabych stron przedsiębiorstwa, a prócz
tego jego szans i zagrożeń na rynku przedsiębiorców. Pamiętaj,
że słabe i silne strony to czynniki wewnętrzne, natomiast szanse i
zagrożenia wpływają na nas z zewnątrz.
Bardzo
istotne w tej kwestii jest obiektywne spojrzenie i ocena firmy,
ponieważ tylko to daje możliwość przeprowadzenia poprawnej
analizy.
Dlatego,
aby ułatwić Ci to zadanie, przygotowałam kilka pytań, na które
należy odpowiedzieć. Rzecz jasna pytań możesz mieć dużo więcej.
Moja propozycja jest absolutnym minimum, a oto proponowane pytania:
→ Czym
wyróżnia się Twoja firma?
→ Czym
może pochwalić się Twoja firma?
→ Czego
Twoja firma nie może się wstydzić?
→ Jakie
mocne strony charakteryzują Twoją firmę?
→ Jakie
słabe strony charakteryzują Twoją firmę?
→ W
czym Twoją firmę przeważa konkurencja?
→ Co
wpływa na wolniejszy rozwój Twojej firmy?
→ Co
blokuje wzmocnienie pozycji Twojej firmy na rynku?
W
tym przypadku im więcej znalezionych słabych stron, tym lepiej,
ponieważ prościej będzie je wyeliminować lub osłabić skutki ich
działań. Warto oszukiwać samego siebie? Oczywiście, że nie. To
tylko spowoduje, że nie otrzymasz realistycznego obrazu swojej
działalności, a przecież nie to jest Twoim celem.
W
kwestii szans i zagrożeń, należy wypisać wszystko, co przyjdzie
Ci na myśl. Każdy z twórców analizy SWOT dla danego
przedsiębiorstwa powinien dzielić się swoją wiedzą, pomysłami i
doświadczeniem, gdyż będzie to sporym ułatwieniem dla otrzymania
prawdziwego obrazu analizowanej firmy.
Kiedy
można zastosować analizę SWOT?
→ w
celu tworzenia różnego rodzaju planów strategicznych,
→ w
celu zorientowania się co do etapu działań firmy,
→ w
celu określenie głównego kierunku firmy w warunkach rynkowych,
→ w
celu rozpoznania sytuacji wewnętrznej i zewnętrznej organizacji,
→ w
celu uchwycenia czynników mających znaczny wpływ na rozwój firmy,
→ w
celu usprawnienia w razie ewentualnego tworzenia biznesplanu.
