kontakt: kontakt.rejestracjaspolki@gmail.com

wtorek, 20 maja 2014

ANALIZA SWOT, czyli zadanie dla każdego przedsiębiorcy.

Jednym z kluczowych zadań, z którymi musi zmierzyć się przedsiębiorca zaczynający swoją działalność gospodarczą. Jest to nie tyle obowiązkowe, co pomocne, gdyż pozwala zanalizować i wykryć słabe i silne strony, a także szanse i ewentualne zagrożenia zakładanej firmy.

Nazwa analizy, o której mowa jest związana z pierwszymi literami słów przewodnich (ich nazwy pochodzą z języka angielskiego). Dlatego teraz przyjrzymy się im bliżej. Tym sposobem:
S – pochodzi od słowa STRENGTH – oznacza mocne strony firmy, które poprawnie wykorzystane będą sprzyjać szybkiemu rozwojowi przedsiębiorstwa i wyróżnieniu jej w odniesieniu do konkurencji.
W – pochodzi od słowa WEAKNESSES – oznacza słabe strony, które należy wyeliminować lub zahamować ich oddziaływanie na rozwój przedsiębiorstwa.
O – pochodzi od słowa OPPORTUNITIES – oznacza szanse, które dobrze wykorzystane będą znacząco wpływały na rozwój firmy.
T – pochodzi od słowa THREATS – oznacza czynniki będące zagrożeniem dla poprawnego i rozwojowego funkcjonowania organizacji.

Jak przygotować poprawną analizę SWOT?
Jak zapewne wiesz, jest to przeanalizowanie i dokładne zrozumienie zarówno mocnych, jak i słabych stron przedsiębiorstwa, a prócz tego jego szans i zagrożeń na rynku przedsiębiorców. Pamiętaj, że słabe i silne strony to czynniki wewnętrzne, natomiast szanse i zagrożenia wpływają na nas z zewnątrz.

Bardzo istotne w tej kwestii jest obiektywne spojrzenie i ocena firmy, ponieważ tylko to daje możliwość przeprowadzenia poprawnej analizy.

Dlatego, aby ułatwić Ci to zadanie, przygotowałam kilka pytań, na które należy odpowiedzieć. Rzecz jasna pytań możesz mieć dużo więcej. Moja propozycja jest absolutnym minimum, a oto proponowane pytania:
Czym wyróżnia się Twoja firma?
Czym może pochwalić się Twoja firma?
Czego Twoja firma nie może się wstydzić?
Jakie mocne strony charakteryzują Twoją firmę?
Jakie słabe strony charakteryzują Twoją firmę?
W czym Twoją firmę przeważa konkurencja?
Co wpływa na wolniejszy rozwój Twojej firmy?
Co blokuje wzmocnienie pozycji Twojej firmy na rynku?

W tym przypadku im więcej znalezionych słabych stron, tym lepiej, ponieważ prościej będzie je wyeliminować lub osłabić skutki ich działań. Warto oszukiwać samego siebie? Oczywiście, że nie. To tylko spowoduje, że nie otrzymasz realistycznego obrazu swojej działalności, a przecież nie to jest Twoim celem.

W kwestii szans i zagrożeń, należy wypisać wszystko, co przyjdzie Ci na myśl. Każdy z twórców analizy SWOT dla danego przedsiębiorstwa powinien dzielić się swoją wiedzą, pomysłami i doświadczeniem, gdyż będzie to sporym ułatwieniem dla otrzymania prawdziwego obrazu analizowanej firmy.

Kiedy można zastosować analizę SWOT?
w celu tworzenia różnego rodzaju planów strategicznych,
w celu zorientowania się co do etapu działań firmy,
w celu określenie głównego kierunku firmy w warunkach rynkowych,
w celu rozpoznania sytuacji wewnętrznej i zewnętrznej organizacji,
w celu uchwycenia czynników mających znaczny wpływ na rozwój firmy,

w celu usprawnienia w razie ewentualnego tworzenia biznesplanu.



analiza-rynku