Kto może być stroną w systemie franczyzy?
→ Franczyzodawca, a więc strona udzielająca praw i nakładająca obowiązki franczyzy. Podmiot ten upoważnia biorcę do korzystania z całości podmiotu franczyzowego.
→ Franczyzobiorca, a więc strona pozyskująca prawa i licząca się z obowiązkami, które zostały założone przez umowę franczyzy. Podmiot ten zobowiązuje się do płacenia wynagrodzenia, udostępniania ewentualnej kontroli, a także prowadzenia działalności na własny rachunek.
Co cechuje franczyzę?
System ten charakteryzuje się tym, że franczyzodawca udziela swoim franczyzobiorcom zarówno wielu praw, jak i obowiązków prowadzenia działalności zgodnie z jego koncepcją. Na podstawie sporządzonej pisemnie umowy i w zamian za świadczenia finansowe, dokument ten daje franczyzobiorcę do korzystania nie tylko z nazwy handlowej, ale także znaku towarowego, metod prowadzenia działalności, nabytej wiedzy technicznej oraz innych podobnych praw własności. Prócz tego franczyzodawcy oferują swoją pomoc handlową i techniczną w zakresie prowadzonej działalności.
Rodzaje franczyzy:
→ sieciowy – po stronie franczyzobiorców występuje wiele podmiotów,
→ indywidualny – franczyzodawca zawiera umowę z kilkoma franczyzobiorcami,
→ subordynacyjny – franczyzodawca nie posiada swojej placówki, lecz dysponuje koncepcją, która jest rozwijana przez franczyzobiorców,
→ partnerski – część placówek jest prowadzona przez franczyzodawcę, a reszta przez franczyzobiorców,
→ tzw. master franchising – franczyzobiorca jest w umowie upoważniony przez franczyzodawcę do prowadzenia działalności, mając przy tym wyłączność.
System ten charakteryzuje się tym, że franczyzodawca udziela swoim franczyzobiorcom zarówno wielu praw, jak i obowiązków prowadzenia działalności zgodnie z jego koncepcją. Na podstawie sporządzonej pisemnie umowy i w zamian za świadczenia finansowe, dokument ten daje franczyzobiorcę do korzystania nie tylko z nazwy handlowej, ale także znaku towarowego, metod prowadzenia działalności, nabytej wiedzy technicznej oraz innych podobnych praw własności. Prócz tego franczyzodawcy oferują swoją pomoc handlową i techniczną w zakresie prowadzonej działalności.
Rodzaje franczyzy:
→ sieciowy – po stronie franczyzobiorców występuje wiele podmiotów,
→ indywidualny – franczyzodawca zawiera umowę z kilkoma franczyzobiorcami,
→ subordynacyjny – franczyzodawca nie posiada swojej placówki, lecz dysponuje koncepcją, która jest rozwijana przez franczyzobiorców,
→ partnerski – część placówek jest prowadzona przez franczyzodawcę, a reszta przez franczyzobiorców,
→ tzw. master franchising – franczyzobiorca jest w umowie upoważniony przez franczyzodawcę do prowadzenia działalności, mając przy tym wyłączność.
