kontakt: kontakt.rejestracjaspolki@gmail.com

środa, 19 marca 2014

Zgłoszenie pracownika do ZUS-u.

Każdy pracodawca będący płatnikiem składek z tytułu ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego jest zobowiązany do tego, aby nowego pracownika zgłosić do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, a następnie odprowadzać za niego składki.
Zgłoszenie takie ma miejsce za pomocą specjalnego formularza ZUS ZUA w terminie do 7 dni od daty powstania stosunku pracy między pracownikiem, a pracodawcą.
Zgłoszony do ZUS pracownik podlega obowiązkowo wszystkim ubezpieczeniom aż do chwili ustania umowy o pracę.
Pracownik powinien zostać zgłoszony do:
ubezpieczenia emerytalnego,
ubezpieczenia rentowego,
ubezpieczenia chorobowego,
ubezpieczenia wypadkowego,

a prócz tego również do:
ubezpieczenia zdrowotnego.
Podstawę do naliczania wysokości składek stanowi przysługujące pracownikowi wynagrodzenie brutto. Jednak w składce zdrowotnej, podstawę tą stanowi wynagrodzenie brutto już pomniejszone o składki społeczne (emerytalna, rentowa, chorobowa). 

Bardzo ważnym zadaniem pracodawcy jest nie tylko zgłoszenie pracownika do ubezpieczeń, ale również comiesięczne obliczanie, potrącanie, rozliczanie i wpłacanie składek na wskazane konto z Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Prócz tego należy przesyłać do ZUS deklarację rozliczeniową z imiennymi raportami miesięcznymi. Czynności te powinny zostać wykonane w terminie do 15 dnia następnego miesiąca.



*** Istnieje możliwość wprowadzenia zmian w zgłoszeniu na formularzu ZUS ZUA również w terminie 7 dni od daty zaistnienia zmiany lub zauważenia błędu. 


zus