Każdy
pracodawca będący płatnikiem składek z tytułu ubezpieczenia
społecznego i zdrowotnego jest zobowiązany do tego, aby nowego
pracownika zgłosić do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, a
następnie odprowadzać za niego składki.
Zgłoszenie
takie ma miejsce za pomocą specjalnego formularza ZUS ZUA w terminie
do 7 dni od daty powstania stosunku pracy między pracownikiem, a
pracodawcą.
Zgłoszony
do ZUS pracownik podlega obowiązkowo wszystkim ubezpieczeniom aż do
chwili ustania umowy o pracę.
Pracownik
powinien zostać zgłoszony do:
→
ubezpieczenia
emerytalnego,
→
ubezpieczenia
rentowego,
→
ubezpieczenia
chorobowego,
→
ubezpieczenia
wypadkowego,
a
prócz tego również do:
→
ubezpieczenia
zdrowotnego.
Podstawę
do naliczania wysokości składek stanowi przysługujące
pracownikowi wynagrodzenie brutto. Jednak w składce zdrowotnej,
podstawę tą stanowi wynagrodzenie brutto już pomniejszone o
składki społeczne (emerytalna, rentowa, chorobowa).
Bardzo ważnym zadaniem pracodawcy jest nie tylko zgłoszenie pracownika do ubezpieczeń, ale również comiesięczne obliczanie, potrącanie, rozliczanie i wpłacanie składek na wskazane konto z Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Prócz tego należy przesyłać do ZUS deklarację rozliczeniową z imiennymi raportami miesięcznymi. Czynności te powinny zostać wykonane w terminie do 15 dnia następnego miesiąca.
***
Istnieje możliwość wprowadzenia zmian w zgłoszeniu na formularzu
ZUS ZUA również w terminie 7 dni od daty zaistnienia zmiany lub
zauważenia błędu.