kontakt: kontakt.rejestracjaspolki@gmail.com

czwartek, 10 lipca 2014

Zawieszenie działalności – co trzeba wiedzieć?

Często zdarza się, że prowadzenie swojej firmy, zwłaszcza na początku nie przynosi oczekiwanych efektów. W takiej sytuacji prawo w Polsce przewiduje dla przedsiębiorcy możliwość zawieszenia działalności (nie mylić ze zlikwidowaniem!). Większość zawieszanych przedsiębiorstw zdecydowała się na ten krok z powodu utraty płynności finansowej, co wiążę się z niemożnością opłacania stałych kosztów, składek czy podatków. Innymi powodami jest np. sezonowość danej firmy, choroby właścicieli lub ich wyjazdy poza granice kraju, co nie pozwoli im zajmować się firmą.
Zawieszenie działalności gospodarczej przynosi korzyści przedsiębiorcom, którzy przez czas prowadzenia firmy wypracowali różnego rodzaju ulgi i zwolnienia podatkowe. Ważne jest to, iż po ogłoszeniu zawieszenia, przedsiębiorca nie ma obowiązku opłacania zaliczek z tytułu podatku dochodowego i nie musi składać deklaracji VAT. Na czas zawieszenia firmy, przedsiębiorca zostaje wyrejestrowany z ZUS, a więc to skutkuje tym, iż nie musi opłacać składek. Ten ostatni fakt ma też swoje minusy, ponieważ po upływie 30 dni od dokonania wpłaty ostatniej składki zdrowotnej, przedsiębiorca traci prawo do świadczeń zdrowotnych, a prócz tego okres zawieszenia działalności nie wlicza się do lat pracy uprawiających do otrzymania emerytury.

Jak zawiesić działalność?
Z racji tego, iż zawieszenie działalności jest czasowym zaprzestaniem jej prowadzenia, które może trwać od 30 dni do 24 miesięcy, może z niego skorzystać każdy przedsiębiorca prowadzący jednoosobową firmę wpisaną do CEIDG. Aby zgłosić zawieszenie działalności, należy wypełnić odpowiednio wniosek CEIDG-1 w Urzędzie Miasta lub Gminy, ale można to również zrobić poprzez system elektroniczny. We wspomnianym już wniosku należy wypełnić poprawnie punkty 01 i 14, gdzie wymaga się podania datę zawieszenia działalności i planowaną datę jej wznowienia. 


Zawieszenie działalności, a VAT. 
Jednym z podstawowych obowiązków, które ciążą na polskich przedsiębiorcach jest konieczność rozliczania się z tytułu podatku VAT. Jednak przedsiębiorca, który swoją działalność zawiesił, nie musi takowych deklaracji składać. Nie dotyczy to jednak osób, które będąc podatnikiem VAT, osiągnęły przychód w okresie zawieszenia. Jeżeli jednak przedsiębiorca zdecyduje się odliczać VAT w związku z wydatkami firmowymi w czasie trwania zawieszenia lub jest zobowiązany do tego, aby rozliczyć VAT w związku z osiągniętymi przychodami, to ma możliwość, aby deklaracje złożyć tylko za okresy, w których pojawiły się dane transakcje.
*Jeśli w okresie zawieszenia, wystąpi nadwyżka VAT-u naliczonego nad VAT-em należnym, przedsiębiorca może wnioskować o jego zwrot.

Zawieszenie działalności, a składki ZUS. 
W czasie, gdy działalność przedsiębiorcy jest zawieszona, ten nie ma obowiązku opłacania składek ZUS z tytułu ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego. W przypadku, gdyby zawieszenie nastąpiło w środku miesiąca, składki za ten miesiąc są obniżane proporcjonalnie do liczby dni, gdy firma miała już status zawieszonej. Z zasady tej jest jednak wykluczona składka zdrowotna, która musi być opłacona w całości za miesiąc, kiedy rozpoczął się okres zawieszenia. Przedsiębiorca nie ma obowiązku, aby składać do ZUS-u deklaracji o tym, że działalność została zawieszona. Potrzeba ta może wystąpić jedynie w sytuacji, gdyby została ona zawieszona w środku miesiąca. Wówczas obowiązuje złożenie deklaracji ZUS DRA, za miesiąc kiedy działalność była prowadzona, a została zawieszona w czasie jego trwania.

Zawieszenie działalności, a mały ZUS.
Jak wiadomo, przedsiębiorcy początkujący mają prawo do tego, aby przez pierwsze 24 miesiące swojej działalności, korzystać z preferencyjnych składek ZUS. W tym przypadku zawieszenie działalności nie wpływa korzystnie dla osób korzystających z tzw. małego ZUS-u, ponieważ w trakcie trwania zawieszenia, mija także czas „uprzywilejowany”. Ten fakt warto wziąć pod uwagę w momencie, gdy przedsiębiorca rozważa, aby po prostu dać sobie trochę czasu na „złapanie oddechu” i nabranie nowych sił, aby później znowu móc wrócić do prowadzenia swojej działalności. Jeżeli jednak przedsiębiorca podejmie decyzję, że czas „uprzywilejowany” może minąć, to po jego zakończeniu, przedsiębiorca nie musi informować o tym fakcie ZUS-u, a czynności związane z przejściem na „duży ZUS”, będzie mógł podjąć po wznowieniu działalności.
zawieszenie-firmy